Cei care exercită funcții publice și au obligația de a depune declarații de avere și de interese (de exemplu, judecătorii, procurorii, cei care au funcții de conducere în autorități publice sau chiar funcționarii publici) vor fi obligați, din 2022, să le depună exclusiv în format electronic. Această modificare este propusă printr-un proiect de lege înregistrat recent la Senat, potrivit avocatnet.ro.
În concret, vor exista două modificări majore:
- din 2022, persoanele care au obligația de a completa și depune declarațiile de interese și pe cele de avere vor trebui să facă depunerea și completarea în format electronic;
- până în 2022, va fi posibilă o astfel de depunere și completare, însă va rămâne opțională.
Documentele vor trebui certificate cu semnătură electronică calificată, astfel că proiectul legislativ prevede și faptul că „toate autoritățiile publice, instituțiile publice sau unitățile din care fac parte persoanele [care au obligația depunerii declarațiior de avere și de interese] au obligația de a asigura deponențiilor certificate calificate pentru semnatura electronică.”
Motivul principal pentru care a fost propusă această schimbare este adecvarea serviciilor publice la condițiile tehnologiei și eficientizarea procesului de completare, transmitere și arhivare a declarațiilor de avere/de interese, conform expunerii de motive anexată proiectului. În plus, aceste modificări vor duce la scădarea costurilor aferente întregii activități menționate mai sus și la creșterea transparenței, în special pentru cetățean.
În ceea ce privește persoanele care au obligația depunerii declarațiilor de avere și de interese, Legea nr. 176/2010 se referă, în esență, la orice funcționar public sau la orice demnitar (inclusiv la persoane cu funcții de conducere din companii majoritar deținute de stat). Cu titlu exemplificativ:
- funcționarii publici, inclusiv cei cu statut special, care își desfășoară activitatea în cadrul tuturor autorităților publice centrale ori locale sau, după caz, în cadrul tuturor instituțiilor publice;
- persoanele cu funcții de conducere și de control, din cadrul acelorași autorități și instituții;
- membrii consiliilor de administrație, ai consiliilor de conducere sau ai consiliilor de supraveghere, precum și persoanele care dețin funcții de conducere în cadrul regiilor autonome de interes național sau local, companiilor și societăților naționale sau, după caz, societăților comerciale la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar majoritar sau semnificativ sau
- personalul diplomatic și consular.
Atenție! Modificările propuse nu se aplică, deocamdată. Pentru aceasta, e nevoie că proiectul să fie adoptat de Parlament și legea astfel adoptată să fie promulgată de președintele țării și publicată în Monitorul Oficial.