Proiectul tehnic pentru primii 14,5 kilometri din canalul Siret – Bărăgan urmează să fie ridicat în SEAP

Sursa foto: wikimapia.org
Sursa foto: wikimapia.org

Lucrările la Canalul Siret Bărăgan ar putea fi reluate anul viitor, în primăvară. Directorul general al Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare a declarat pentru Agerpres că lucrările ar putea fi demarate la finele lunii martie, anul viitor. În perioada următoare va fi ridicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice proiectul tehnic pentru canalul Siret -Bărăgan.   

În programul de reabilitare a infrastructurii principale de irigaţii, pe lângă cele două milioane de hectare, noi vrem să extindem suprafaţa irigabilă la aproape 3 milioane hectare. În strategie sunt cuprinse şi suntem în faza de expertiză şi urmează să punem în SEAP, proiectul tehnic pentru Canalul Siret-Bărăgan, primii 14,5 kilometri din Canalul Siret – Bărăgan. Aşa cum am spus, sunt convins că vom finaliza proiectarea, inclusiv licitaţia pentru construcţii montaj, astfel încât pe 30 martie 2020 lucrările la Canalul Siret-Bărăgan să înceapă, potrivit lui Florin Barbu, directorul general al Agenţiei Naţionale de Îmbunătăţiri Funciare (ANIF). 
Prin OUG nr. 4/2019 s-a aprobat transmiterea obiectivului de investiţii Canal magistral Siret-Bărăgan, din administrarea Ministerului Apelor şi Pădurilor, prin Administraţia Naţională Apele Române” (ANAR), în administrarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare. Mai mult, canalul a fost declarat infrastructură principală de irigaţii de utilitate publică şi a fost inclus în Programul naţional de reabilitare a infrastructurii principale de irigaţii din România, aprobat prin HG nr. 793/2016.
Indicatorii tehnico- economici pentru proiectarea, execuția și punerea în funcțiune a obiectivului de investiție Canal Siret-Bărăgan- Etapa I, vor fi stabiliți prin Expertiza tehnică a obiectivului care urmează să fie comandată de către Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare”, se arăta într-un răspuns al MADR pentru Focus Agricol din vară. Noua expertiză este necesară pentru că obiectivul a fost aprobat prin Decretul Consiliului de Miniştri nr. 394/1986, cu anumiți indicatori și funcțiuni, iar până în 2010 au fost realizate lucrări pe circa 5,7 km, iar pe o lungime de circa 45,8 km au fost executate diverse lucrări, aflate acum în conservare. 
Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare a preluat 50 de kilometri din Canalul Siret-Bărăgan, pe care trebuie să-i facem. În 2023, cei 50 de kilometri, dacă vor fi alocate toate sumele din punct de vedere tehnic şi al lucrărilor şi al infrastructurii, vor fi finalizați, a spus directorul general al ANIF, Florin Barbu , în cadrul unui interviu pentru Agerpres.
Potrivit proiectului, Canalul Siret – Bărăgan ar urma să aibă o lungime de circa 191 km pe teritoriul județelor Vrancea, Brăila, Buzău și Ialomița și se va realiza în două etape.
Primul tronson al Canalului este amplasat pe teritoriul judeţului Vrancea şi are o lungime de 50 de kilometri, din care s-au început lucrări pe 11 kilometri, 5,7 kilometri fiind deja funcţionali.
Al doilea tronson are 140 de kilometri şi traversează judeţele Buzău şi Ialomiţa, până la Dridu. Acesta este şi cel mai costisitor.

De-a lungul timpului, mai multe autorităţi naţionale s-au ocupat în mod direct de Canalul Siret-Bărăgan, respectiv Ministerele Transporturilor, Mediului şi Agriculturii, dar şi Administraţia Naţională „Apele Române“.  Recent, infrastructura a fost preluată în administrare de Ministerul Agriculturii, prin Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, de la Ministerul Apelor şi Pădurii, iar anul trecut a fost inaugurată o staţie de pompare, în judeţul Vrancea, ca parte a construcţiei canalului Siret-Bărăgan, care asigură irigarea unei suprafeţe de 3.000 de hectare de culturi agricole.