,,Urmare a apariției pe conturile de Facebook ale USR Vrancea și președintelui USR Vrancea a unor minciuni, dezinformări și denigrări referitoare la ”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani”, facem următoarele precizări:
Înțelegem interesul imediat și direct al președintelui USR Vrancea de a face campanie electorală pe un subiect care ține de dezvoltarea urbană a municipiului Focșani, însă nu putem fi de acord cu minciuna, dezinformarea, denigrarea profesională și atragerea unor angajați ai unor instituții publice, în cazul de față Direcția Județeană pentru Cultură Vrancea, într-un joc politic nedemn de valorile pe care partidul în cauză trâmbițează că dorește să le promoveze. Deoarece acesta este un Drept la Replică la elucubrațiile președintelui USR Vrancea, încercăm să demontăm, punct cu punct, acuzațiile formulate la adresa noastră.
De ce minciună?
I. În postarea la care facem referire, se arată: ”Duță are în plan să construiască un bloc S+P+4 în această zonă și are nevoie de un aviz, pe care Ministerul Culturii a evitat să-l acorde având în vedere vecinătatea cu un imobil de patrimoniu.” Fals, adică minciună!
a. Deoarece ”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani” se află situat în zona de protecție a unui monument istoric de interes național, avizarea unor astfel de proiecte se face, conform 26, alineat 1, punctul 11 și articolul 33, alineat 1, litera k din Legea nr. 422/2001 de către Ministerul Culturii și Identității Naționale (spre știință onorabilului președinte USR Vrancea – așa se numește autoritatea centrală la care domnia sa face referire).
”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani” a fost avizat de către Ministerul Culturii și Identității Naționale cu avizul nr. 75/U/2019. (Anexa 1) Documentația la care facem referire a primit avizul favorabil al Secțiunii de Urbanism și Zone protejate a Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, după ce a fost analizată de specialiști de rang național în domeniul protejării monumentelor istorice. Componența comisiei poate fi consultată aici: http://www.cultura.ro/sectiunea-de-urbanism-si-zone-protejate și suntem absolut convinși de faptul că, în comparație cu studiile și specializările domnului Președinte al USR Vrancea, sau ale consilierilor acestuia, avem de-a face cu somități în domeniu! În ceea ce privește documentația în cauză, aceasta a fost avizată după ce s-a analizat pe parcursul a trei ședințe. Ca timp, procedura de avizare în cadrul Ministerului Culturii și Identității Naționale a durat 14 luni, de la data de 3 ianuarie 2018 până la data de 26 februarie 2019.
b.Comisia Națională a Monumentelor Istorice a condiționat avizarea documentației doar după renunțarea de către proprietar la un etaj, respectiv de la 5 etaje, la 4 etaje, lucru pe care acesta l-a propus într-o nouă documentație.
c.Dorim să subliniem faptul că Direcția Județeană pentru Cultură Vrancea a informat Ministerul Culturii și Identității Naționale că în imediata vecinătate a terenului la care face referire ”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani” se află monumentul istoric ”Tribunalul județean” codul LMI VN-II-m-A-06417 unde ”este în curs de implementare proiectul de Consolidare, reabilitare și punere în valoare a monumentului istoric ”Tribunalul județean” cu finanțare din POR 2014-2020, lucrări avizate de Ministerul Culturii prin avizul 367/M/2016”.
II. Președintele USR Vrancea continuă însă cu minciunile ceea ce îl face fie patologic, fie total lipsit de cunoștințe minimale în domeniul legislației privind protejarea monumentelor istorice.
Domnia sa afimă: ”Astfel, conform modificărilor aduse prin OUG la L422/2001, avizul poate fi dat la nivelul Primăriei Mun. Focșani pe baza acceptului obținut de la Direcția Județeană pentru Cultură”. Fals, adică minciună!
În afară de imaginația domniei sale (de aici credem că vine patologia) nu există un OUG care să modifice Legea 422/2001 în sensul celor afirmate, în totală ignoranță, de Președintele USR Vrancea.
Pentru ca suntem preocupați ca data viitoare măcar să nu mai greșească, facem precizarea că articolul 24, alineatul 1 din Legea 422/2001 impune:”Intervențiile care se efectuează asupra imobilelor care nu sunt monumente istorice, dar care se află în zone de protecție a monumentelor istorice sau în zone construite protejate se autorizează pe baza avizului Ministerului Culturii și Cultelor (…)”.
De ce dezinformare?
Deși, așa cum am demonstrat mai sus, nu are cunoștințe temeinice în domeniul protejării monumentelor istorice, președintele USR Vrancea ”aruncă” în discuție un ”OUG” – fără a face mențiune de număr, data, an etc – probabil cu scopul de a sugera o ”portiță” netransparentă de care o instituție a statului ar uzita în acest caz. Fals, adică dezinformare! Nu există nici un OUG, ci doar paragraful din lege citat mai sus!
De ce denigrare?
În postarea mincinoasă la care facem referire, USR Vrancea și președintele USR Vrancea acuză, pentru a-și susține teoria: ”Observați încrengăturile și cum o mână spală pe alta în interiorul acestui cerc vicios, construit pe spatele focșănenilor? Pentru niciunul dintre ei nu contează cu adevărat cetățenii, care ar trebui să fie beneficiarii fotoliilor pe care le ocupă. Pentru ei contează doar buzunarul și interesele lor!” Fals, adică denigrator!
I. Din perspectiva Direcției Județene pentru Cultură Vrancea nu există “încrengătură” de nici un tip, iar o astfel de aserțiune nu face altceva decât să jignească munca și onestitatea funcționarilor publici din cadrul instituției. Așa cum am arătat mai sus, instituția care a avizat ”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani” este Ministerul Culturii și Identității Naționale și nu există nici un OUG de care Direcția Județeană pentru Cultură Vrancea se poate prevala.
II. Pe de altă parte, dorim să facem precizarea că, în comparație cu un membru al unui partid politic care poate să scrie pe pagina sa de Facebook orice îi trece prin cap sau visează noaptea, fără să fie sancționat, un funcționar public răspunde penal pentru abuz în serviciu, conform 297 Codul Penal care precizează:
”(1) Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
(2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează şi fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, îngrădeşte exercitarea unui drept al unei persoane ori creează pentru aceasta o situaţie de inferioritate pe temei de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, orientare sexuală, apartenenţă politică, avere, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă sau infecţie HIV/SIDA.”
În același timp, îi atragem atenția Președintelui USR Vrancea și asupra faptului că ”dreptul de proprietate privată este garantat și ocrotit în mod egal de lege, indiferent de titular”, potrivit prevederilor art. 44, alin. 2 din Constituția României.
Pentru a rezuma, ”Planul Urbanistic Zonal pentru construire imobil spații comerciale, birouri și locuințe S+P+4, str. Cuza-Vodă, nr. 10, Focșani” a fost avizat de Ministerul Culturii și Identității Naționale în luna februarie 2019, după 14 luni de analiză, în cadrul a trei ședințe! Nu există nici un OUG care să modifice Legea 422/2001, în sensul minciunilor USR Vrancea! Precizăm și faptul că nu există nici o prevedere legală prin care unui proprietar să-i fie interzis dreptul de a construi în zona de protecție a unui monument istoric. Foarte important: pentru a realiza construcția dorită, proprietarul are obligația de a autoriza viitoarele lucrări de construcție, ceea ce implică, din perspectiva legislației privind protejarea monumentelor istorice, obținerea unui nou aviz eliberat de către instituțiile Ministerului Culturii și Identității Naționale.
Din păcate, dacă USR Vrancea dorea să obțină toate aceste informații și documente, avea posibilitatea ca în baza Legii 544/2001 să formuleze o solicitare la care am fi răspuns cu celeritate. Spunem, din păcate, pentru că USR Vrancea a ales calea minciunii, a dezinformării și, mai grav, a denigrării profesionale! Este însă, o recidivă a USR Vrancea care a mai acuzat Direcția Județeană pentru Cultură Vrancea de faptul că nu își îndeplinește atribuțiile de serviciu în legătură cu un imobil care a fost atribuit eronat savantului Ioan Șt. Basgan în baza declarațiilor unei vecine mai în vârstă. Halal mod de a face politică! Pentru USR Vrancea #fărăpenali = #recidivez”.