Beneficiarii finanțărilor din cadrul programului destinat firmelor aflate la început de drum, respectiv Start-up Nation, ar putea primi posibilitatea de a contesta decizia de reziliere a contractelor de finanțare, potrivit unei inițiative legislative ce a fost pusă de curând în dezbaterea Senatului. O serie de modificări ce vizează programul Start-up Nation se regăsesc în Propunerea legislativă pentru modificarea şi completarea articolului 5 al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.10/2017 pentru stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici şi mijlocii, document ce a fost înregistrat recent la Senat pentru dezbatere, precizează avocatnet.ro. Proiectul legislativ are nevoie, pentru a se putea aplica, de votul favorabil al celor două Camere ale Parlamentului, de semnătura șefului statului și de oficializare, prin publicarea în Monitorul Oficial.
Printre alte măsuri, inițiativa legislativă stipulează introducerea unui mecanism de contestare a deciziilor de reziliere a contractelor de finanțare, mecanism similar celui folosit în etapa evaluării. Astfel, prin intermediul acestuia, în cazul în care consideră că măsurile pe care urmează să le ia autoritățile împotriva lor sunt prea drastice, beneficiarul finanțării le-ar putea contesta la Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat. Mai exact, inițiativa legislativă prevede ca schema de ajutor de minimis să conțină și prevederi legate de “procedurile de modificare sau de reziliere, după caz, a contractelor de finanțare, inclusiv cea de contestare a deciziei de reziliere”. Totodată, potrivit propunerii legislative, schema de minimis trebuie să conțină, pe lângă mecanismul de contestare a deciziilor de reziliere, și „condițiile în care se declanșează procedura de recuperare a ajutorului de minimis, printre care nerespectarea păstrării locului de muncă și a investiției pe perioada prevăzută, schimbarea destinației ajutorului de minimis, depășirea intensității ajutorului de stat, încălcarea altor prevederi legale”.
Astfel, abaterile se vor putea diferenția în abateri minore, de natură administrativ-birocratică, și în abateri esențiale, adică cele ce vizează derularea contractului sau utilizarea banilor obținuți, abateri care, în prezent, implică rezilierea contractului de finanțare. Spre exemplu, scrie avocatnet.ro, abateri esențiale ar urma să fie considerate neatingerea numărului de angajați înscris în proiectul de finanțare și deturnarea fondurilor obținute. Această propunere legislativă NU se aplică momentan, pentru a intra în vigoare, fiind nevoie să fie adoptată de Parlament, promulgată prin decret prezidențial și mai apoi să fie publicată în Monitorul Oficial.