Șoferii din transportul în comun ar putea ieși la pensie la 55 de ani

Sursa foto: focusontransport.co
Sursa foto: focusontransport.co

Senatul va dezbate un act normativ care prevede condițiile de încadrare și drepturile angajaților din Transportul Public Urban și Metropolitan, categorie profesională despre care inițiatorii proiectului de lege susțin că are nevoie de modificări speciale în privința condițiilor de muncă, potrivit legestart.ro.

Astfel, șoferii de pe autobuzele, tramvaiele și troleibuzele din orașe se confruntă cu probleme de sănătate din cauza condițiilor grele de muncă, se arată în expunerea de motive a proiectului: “Rapoartele de monitorizare a operatorilor de transport în comun arată creșterea incidenței și agravarea bolilor profesionale. Măsurile organizatorice nu înlătură acești factori, care determină scăderea abilităților și a capacităților necesare pentru a transporta în condiții de siguranță călătorii”.

Concediul legal de odihnă va cuprinde 24 de zile lucrătoare, precum și alte concedii stabilite prin contractual colectiv de muncă. O singură dată pe an, ei vor beneficia de decontarea de către angajator a unui procent de 50% din cheltuielile ocazionate de efectuarea concediului de odihnă. Suma decontată nu poate depăşi nivelul a de 3 ori salariul minim brut pe ţară garantat în plată şi se stabileşte prin Contractul colectiv de muncă.

De asemenea, angajații transportului public vor beneficia de:

– autorizaţie de călătorie gratuită pe mijloacele de transport in comun, atât în interes personal cât şi în interes de serviciu, în condiţiile legii;

– uniformă, echipament specific, materiale igienico-sanitare;

– în cazul concedierilor colective, vor beneficia de o sumă compensatorie al cărui cuantum nu poate fi mai mic decât nivelul a de 5 ori câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului de stat, în condiţiile stabilite prin Contractul colectiv de muncă;

– tratament medical în străinătate pentru afecţiuni contractate în timpul exercitării profesiei, în situaţia în care acestea nu pot fi tratate în ţară, în condiţiile legii;

– ajutoare materiale de sărbătorile de Paşte şi Crăciun, de Ziua Transportatorilor, precum şi în caz de deces al salariatului sau al unui membru de familie al acestuia, la naşterea copilului/adopţia unui copil minor, la căsătorie. Cuantumul acestor ajutoare se stabileşte prin Contractul colectiv de muncă;

– asigurare gratuită de viaţă, de sănătate, precum şi pentru pagubele produse în cazul accidentelor şi incidentelor rutiere

Art. 12. – Membrii familiei personalului din transport public regulat urban si metropolitan beneficiază gratuit, în condiţiile legii, de:

a) asistenţă medicală şi medicamente în cadrul sistemului de asigurări de sănătate;

b) legitimatii de călătorie gratuite pe transport public regulat urban şi metropolitan.

În privința salariului de bază, calculele se vor face pornind de la salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, majorat cu coeficienţi minimi de ierarhizare, după cum urmează:

Nr.c rt. Funcţia,gradul profesional Coeficient minim de ierarhizare
Muncitori:
1 Necalificati 1,00
2 Calificaţi 1,50
3 Conducători autobuze, troleibuze si vatmani 1,70
Personal administrativ si de specialitate încadrat in funcţii pentru care condiţia de pregătire este:
4 Şcoala profesionala 1,40
5 Studiile liceale 1,40
6 Studiile liceale+curs de calificare 1,45
7 Şcoala postliceala 1,50
8 Şcoala de maiştri 1,60
9 Studiile superioare scurta durata 1,80
Personal cu studii superioare:
10 Studiile superioare de lunga durata 2,20

 

În privința pensiei, personalul din transport public regulat urban si metropolitan , care a realizat stagiul complet de cotizare, potrivit legii, are dreptul la reducerea vârstei standard de pensionare, fără aplicarea procentului de diminuare a cuantumului pensiei stabilit de lege, după cum urmează:

– la 55 de ani, la cerere, pentru personalul care a fost încadrat în funcţia de conducător autobuz/ troleibuz/ tramvai cel puţin 30 de ani;

– la 57 de ani, la cerere, pentru personalul care a fost încadrat în funcţia de conducător autobuz/ troleibuz/ tramvai cel puţin 25 de ani;

– la 60 de ani, la cerere, pentm personalul care a fost încadrat în funcţia de conducător autobuz/ troleibuz/ tramvai cel puţin 20 de ani.

După dezbaterile din Senat, va fi nevoie și de votul deputaților pentru adoptarea acestui proiect legislativ.