Codul administrativ al României, cuprins în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 și publicat de curând în Monitorul Oficial, prevede organizarea unui concurs național de recrutare a funcționarilor publici. Vorbim de o noutate, în acest caz, menționează avocatnet, întrucât legislația aplicabilă până la acest Cod nu prevede organizarea unui examen de recrutare, organizat unitar la nivel național și care să le permită celor admiși să participe apoi la examenele pe post. La primul examen, cel național, vor putea participa toți cei interesați, care îndeplinesc criteriile de examen și vor susține o testare privind cunoștințele generale necesare funcționarilor publici. Abia apoi, după ce iau acest examen, candidații admiși vor dobândi dreptul de a participa, timp de trei ani, la examene pe post, unde sunt testate cunoștințele specifice – dar nimănui nu-i va fi garantat un post, concursul fiind obligatoriu pentru a ocupa unul.
Primul astfel de concurs se va putea organiza abia de la anul. Potrivit Codului, anunțul privind concursul național se va publica cu cel puțin 30 de zile înainte de organizare în Monitorul Oficial (partea a III-a) și pe site-ul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici. Vom afla mai multe despre aceste concursuri, când Guvernul va veni cu norme suplimentare. Până în 2020, Guvernul ar trebui să ne arate și cam care este necesarul de funcții publice ce trebuie ocupate în următorii doi ani, în contextul organizării concursului/concursurilor național/e.
Ca și până acum, concursul nu este nicidecum singurul mod de ocupare a funcțiilor publice vacante (oricum, până acum s-a făcut doar concurs pe post, fără un examen de pre-recrutare) din Codul administrativ. Alt mod de ocupare a funcțiilor libere este modificarea raporturilor de serviciu sau redistribuirea. Frecvent utilizate în rândul autorităților și instituțiilor noastre, transferul, delegarea și detașarea rămân, în continuare, moduri de ocupare a funcțiilor publice (le găsim, în continuare, ca moduri de modificare a raportului de serviciu), la fel ca în Statutul funcționarilor publici. Cât despre redistribuire, ea presupune trimiterea unui funcționar din corpul de rezervă pe o funcție (temporar) vacantă. Nici aici, Codul nu aduce modificări față de ce am cunoscut până acum.