Dacă autoritățile locale nu acționează, intervenția de urgență în cazul violențelor domestice nu va exista niciodată

Sursa foto: news-mail.com.au

Pentru ca mecanismul intervenției de urgență în cazurile de violență domestică să existe și să funcționeze în practică, așa cum a fost recent detaliat prin act normativ, este esențială acțiunea consiliilor locale și județene. Conform legislației recent intrate în vigoare, înființarea și componența echipelor mobile care ar putea asigura un răspuns complex și imediat situațiilor de violență cade în sarcina acestor autorități locale.

Sursa foto: news-mail.com.au

Reglementarea la nivel național a procedurii în cazul intervențiilor de urgență în cazurile de violență domestică a fost definitivată săptămâna aceasta. A apărut în Monitorul Oficial și actul care tratează procedura — Ordinul ministrului muncii nr. 2525/2018 — unde scrie că echipele mobile care vor asigura această intervenție de urgență se organizează la nivel local. Potrivit ordinului, “consiliile locale/județene au responsabilitatea de a organiza, coordona și sprijini activitatea echipei mobile”. Așadar, pentru ca acest mecanism să existe în practică e nevoie de acțiunea consiliilor locale sau județene. Iar pentru ca el să și funcționeze cel puțin așa cum scrie pe hârtie, e nevoie și de alocarea unor resurse.

Vorbim de resursele umane, materiale, financiare necesare unei intervenții de urgență. Mecanismul acestor tipuri de intervenții presupune ca situațiilor de violență să li se răspundă multidisciplinar. Situațiilor de violență trebuie să li se răspundă uneori și din perspectiva protecției victimei, nu doar din perspectiva constatării unei fapte penale, identificării unui agresor, conducerii sale la secție, eliberării unui ordin de protecție ș.a.m.d. Intervențiile acestea vor fi de competența echipelor mobile, a căror componență este stabilită, desigur, tot de către consiliile locale/județene prin hotărâre. Din echipe pot face parte inclusiv voluntari, reprezentanți nu doar ai autorităților statului, ci și ai unor entități private, inclusiv ai unor asociații, fundații, clinici private ș.a.m.d.

Activitatea echipei mobile este coordonată de reprezentantul serviciului public de asistență socială desemnat tot prin hotărârea consiliului local/județean. Prin urmare, observăm că rolul consiliilor locale și județene este esențial în funcționarea acestor echipe mobile și în asigurarea intervențiilor de urgență. Asta, desigur, pentru ca mecanismul lor să nu rămână doar pe hârtie și să își atingă scopul în care a fost adoptat: protejarea victimelor violențelor de familie și împiedicarea unor acte de violență domestică.