În cadrul unui raport prezentat în ședința de joi a Colegiului Prefectural de către șeful Protecției Consumatorilor, Dumitru Dilă se arată faptul că a scăzut numărul societăților din județ care mai apelează la practici comerciale incorecte. Spre exemplu, dacă anul trecut au fost identificați 15 agenți economici apelând la aceste metode, de la începutul anului și până în prezent au fost depistate doar 5 cazuri, amenzile date fiind de 30.000 de lei. ,,În anul 2018, au fost identificate pe piaţa judeţului Vrancea practici comerciale incorecte desfăşurate de 15 operatori economici, în 4 cazuri acestea au fost eliminate imediat după efectuarea controlului, iar în 11 cazuri s-au emis decizii de încetare a practicilor incorecte. În anul 2019, până în prezent, s-a constatat utilizarea de practici comerciale incorecte în 5 cazuri, operatorii economici fiind sancţionaţi contravenţional, valoarea totală a amenzilor aplicate fiind de 30.000 lei. În 3 dintre cazuri, practicile au fost eliminate imediat după efectuarea controlului, iar în 2 cazuri s-au emis decizii de încetare a practicilor incorecte. Din analiza deciziilor emise ca urmare a controalelor efectuate de comisarii CJPC Vrancea, respectiv analiza practicilor comerciale incorecte constatate, pentru care s-au emis decizii de încetare, se desprind concluzii care pot sta la baza unor tematici de control viitoare, în scopul prevenirii şi combaterii unor astfel de practici desfăşurate de operatorii economici în detrimentul consumatorilor”, se menționează în raport. Practicile comerciale incorecte constatate de comisarii CJPC Vrancea se referă la:
- comercializarea unor carburanți având afişată în staţie, la pompe, mențiunea „… CARBURANȚI CU PROPRIETĂȚI DE CURĂȚIRE” nedovedită;
- atragerea consumatorilor prin afişe cu menţiunea inexactă, nedovedită: „AICI GĂSEȘTI adevărata CAFEA ITALIANĂ”;
- comercializarea unor vinuri ce prezintă mențiunea „SILVER MEDAL BLACK SEA REGION WINES& SPIRITS CONTEST 2018” nedovedită;
- prezentarea, în cadrul unor oferte de contractare a serviciilor de furnizare energie electrică şi gaze, a unor informaţii false, neclare, neinteligibile privind identitatea furnizorului, preţurile şi tarifele practicate, avantajele promise şi condiţiile în care acestea sunt oferite, în scopul convingerii consumatorilor de a schimba furnizorul de servicii;
- oferirea de către prestatorul de servicii de alimentaţie publică a unor informaţii eronate privind natura, compoziţia, denumirea preparatelor şi ingredientelor utilizate sau inducerea în eroare asupra acestora prin modul de prezentare/ expunere către consumatori;
- oferirea de către casele de ajutor reciproc a unor informaţii false sau neclare la contractarea de servicii financiare nebancare – credite nebancare, în principal privind dobânda practicată şi modul de calcul al dobânzii;
- inducerea în eroare a consumatorilor prin neconcordanţa preţurilor afişate la raft cu cele practicate la casă;
- comercializarea unor produse sau pachete promoţionale având afişate sintagme de tipul: „5+1 din partea noastrã”, „8 la preţ de 7”, „ SUPER OFERTÃ faţă de produsele vândute separat”, „ PACHET DE CURÃŢENIE”, “-50% din al doilea produs”, “2 la preţ de 1” etc., în realitate afirmaţiile privind avantajul oferit nefiind nedovedite sau fiind incorecte;
- oferirea de către comerciant a unor informaţii eronate privind natura, denumirea produselor, compoziţia, ţara de origine a produselor comercializate.