Potrivit raportului făcut de Centrul Naţional de Evaluare şi Promovare a Stării de Sănătate din Institutul Național de Sănătate Publică reiese că numărul cazurilor noi de boli cronice la elevi şi studenţi din în anul şcolar 2017-2018 a fost de 28,1%. Au fost consultaţi peste 590.000 de copii şi tineri, iar dintre ei 166.768 sufereau de o boală cronică, potrivit sursei citate. Raportul arată că procentul copiilor bolnavi din mediul urban (31%) este dublu faţă de cel din mediul rural (14,6%), şi a ajuns la cea mai mare valoare din ultimii 10 ani. De asemenea, s-au observat mai multe cazuri în rândul fetelor decât în rândul băieţilor, atât la oraş cât şi la sat.
Pe clase, în şcolile din oraşe prevalenţa cea mai mare a bolilor cronice se înregistrează la clasa a VIII-a, unde sunt 41,8% din cazurile descoperite de medici. Un procent important de îmbolnăviri este depistat şi în rândul studenţilor – 36,1. Tot în mediul urban, la clasa a IV-a (34,2%) şi la clasa a XII-a (32,7%), precum şi la şcoala profesionala (31,3%), în jur de o treime dintre elevii consultaţi sufereau de diverse afecţiuni. Asta în timp ce în mediul rural la clasa a XII-a (24,2%) este cea mai mare prevalenţă a bolilor.
Principalele afecţiuni cronice întâlnite la preşcolarii şi elevii studiaţi la nivel de ţară sunt viciile de refracţie – 25,2% la oraş şi 13,2% la sat. Asta înseamnă deficienţe de vedere, iar acestea apar atunci când razele de lumină care intră în ochi nu sunt focalizate corespunzator pe retină. Se manifestă sub forma de miopie, hipermetropie şi astigmatism, la care se adaugă presbiopia, deteriorarea vederii de aproape. Toate tulburările de vedere pot da durere de cap, ameţeală, lăcrimare, înroşirea ochilor, vedere neclară, dificultăţi la citire.
O altă afecţiune este obezitatea de cauza neendocrină, cu ponderi asemănătoare în funcţie de mediu – 11,7% în şcolile din mediul urban şi 11,2% în cele din rural. În timp ce la oraş a treia cea mai întâlnită afecţiune este “deformările câştigate ale coloanei vertebrale” (7,65%), la şcolile din sate este hipotrofia ponderală (10,3%). În documentul INSP se mai arată că toate aceste afecţiuni şi deficienţe ale nivelului dezvoltării fizice au un mare răsunet asupra capacităţii de adaptare la efort a copiilor, deci cu implicaţii majore asupra procesului instructiv-educativ şi mai ales asupra rezultatelor obţinute de elevi. Mai multe informații privind acest raport le puteți afla de aici:
[wp-embedder-pack width=”100%” height=”400px” download=”all” download-text=”” url=”http://insp.gov.ro/sites/cnepss/wp-content/uploads/2014/12/Sinteza-Bilant-2019.pdf” /]