Fiscul a trimis în sfârșit la Monitorul Oficial noua procedură de înregistrare a contractelor de închiriere la organele fiscale. Publicată marți în Monitor, noua procedură permite inclusiv înregistrarea online a contractelor.
Ordinul ANAF nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locaţiune, precum şi a modelului şi conţinutului formularului “Cerere de înregistrare a contractelor de locaţiune” a fost publicat marți în Monitorul Oficial, Partea I și este deja în vigoare. Noua procedură, care este opțională, dă posibilitatea celor care închiriază să înregistreze contractele inclusiv online, nefiind necesar să aducă dovada fiscalizării respectivelor venituri prin declarația unică. De ceva vreme deja, obligația de a înregistra contractele de închiriere a fost scoasă din legislația fiscală, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 18/2018. Totuși, locatorii și locatarii deopotrivă s-au găsit, de atunci și până acum, în situația de a trebui să facă dovada că documentul e înregistrat la Fisc.
Pentru locator, adică cel care închiriază, contractul sub semnătură privată (neautentificat la notar) înregistrat la Fisc este titlu executoriu, potrivit Codului civil. Locatarul are uneori nevoie ca locatorul să înregistreze contractul la Fisc pentru că altfel nu are cum beneficia de anumite subvenții de chirie. Desigur, dacă se face contractul la notar, atunci nu se mai pun toate aceste probleme. Cel care închiriază va putea mai întâi să meargă să înregistreze contractul la organul fiscal sau să o facă online și abia apoi să depună declarația unică pentru plata impozitelor și eventualelor contribuții.