E posibil ca facilitățile fiscale în construcții să nu poată fi aplicate momentan. O spun specialiștii

Sursa foto:arenaconstruct.ro
Sursa foto:arenaconstruct.ro

Asupra taxelor salariale reduse pentru domeniul construcțiilor planează un mare semn de întrebare, spun specialiștii. Mai precis, aceste facilități trebuie acordate ca ajutor de stat și e nevoie de obținerea unei autorizări de la Comisia Europeană. Specialiștii spun că Guvernul n-a pregătit deloc terenul, în condițiile în care angajatorii ar trebui să aplice taxele salariale reduse de luna asta.  Taxele salariale reduse pentru domeniul construcțiilor, care se aplică în perioada 2019 – 2028, sunt puse sub semnul întrebării de către specialiști. Aceștia atrag atenția că Guvernul trebuia să facă mai întâi anumiți pași pentru a putea decide să implementeze aceste facilități fiscale.

  1. E nevoie de o schemă de ajutor de stat

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018, actul care a introdus taxele salariale reduse pentru construcții, prevede la articolul 91 că facilitățile se acordă „cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat”. În plus, în proiectul de ordin al Finanțelor prin care se vor stabili regulile pentru aplicarea taxelor reduse, scrie, de asemenea, că „facilitățile ce vizează obligațiile fiscale datorate de angajatori se aplică cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat, după aprobarea schemei de ajutor”.

Până acum, Guvernul n-a anunțat că ar fi aprobat o asemenea schemă de ajutor de stat, motiv pentru care Irina Nistor, senior manager pe taxe la PwC România, consideră că facilitățile fiscale sunt, practic, blocate. „Facilitățile angajatorilor, pe care le știți deja — că nu se mai plătesc contribuțiile sociale de către angajatorii care au angajați ce își desfășoară activitățile în condiții speciale și deosebite, faptul că se reduce contribuția asiguratorie de muncă –, acestea reprezintă un ajutor de stat. Ceea ce înseamnă că aceste facilități ale angajatorilor nu vor putea fi implementate atâta vreme cât schema de ajutor de stat nu este adoptată”, a declarat recent Irina Nistor la conferința anuală de fiscalitate a PwC România.

  1. E nevoie de aprobarea Comisiei Europene

Legislația din domeniul ajutorului de stat implică necesitatea de a cere aprobarea Comisiei Europene. Concret, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 prevede că „orice intenție de instituire a unei măsuri de ajutor de stat nou se notifică Comisiei Europene”. În același timp, „ajutorul de stat nou, supus obligației de notificare, poate fi adoptat și acordat numai după autorizarea acestuia de către Comisia Europeană sau după ce acesta este considerat a fi fost autorizat”, mai prevede același act normativ.

Astfel, Gabriel Biriș, partener la Biriș Goran, a atenționat că autoritățile nici măcar n-au comunicat Comisiei Europene ce intenții au cu acest ajutor de stat, darmite să primească aprobare. În aceste condiții, specialistul a spus că, pe viitor, e posibilă inclusiv obligarea Guvernului să recupereze ajutorul de stat. „Facilitățile sunt, peste tot în Europa, considerate ajutoare de stat. Istoric vorbind, noi am mai scutit de la impozitul pe salarii și niciodată nu s-a pus problema ajutorului de stat, ajutor de stat care trebuie notificat și obținută aprobare ex-ante de la Bruxelles. Spre surpriza noastră, pe la articolul 91 în OUG nr. 114/2018 spune că facilitățile se aplică cu respectarea prevederilor privind ajutorul de stat. Nu le-au notificat încă. Dar ce se va întâmpla dacă nu obțin aprobare? Vor trebui recuperate ajutoarele de stat”, a lămurit Gabriel Biriș la TaxEU Forum.

Momentan, autoritățile n-au comunicat nimic în legătură cu instituirea unui ajutor de stat pentru facilitățile din domeniul construcțiilor. avocatnet.ro a solicitat un punct de vedere oficial inclusiv pe această temă, de la Guvern și de la Finanțe, la care așteptăm răspunsuri. Taxele salariale reduse pentru domeniul construcțiilor sunt 0% impozit pe venit (redus de la 10%), 0% contribuție la sănătate (redusă de la 10%), 21,25% contribuție la pensii (redusă de la 25%) și 0,3375% contribuție la muncă (redusă de la 2,25%).