Două proiecte legislative care au fost adoptate tacit, fără dezbateri, în Senat, vor fi analizate de deputați în zilele următoare, pentru votul final. Ambele modifică Ordonanța de urgență nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice și își propun ca prin măsurile nou introduse, să ajute la prevenirea accidentelor rutiere și fluidizarea traficului.
Primul proiect legislativ vizează reevaluarea sancțiunilor pentru depășirea neregulamentară și conducerea autovehiculului sub influența băuturilor alcoolice.
În cazul nerespectării regulilor de circulație privind depășirea, se prevede trecerea la o clasă superioară de sancțiune de la amenda prevăzută în clasa a II-a de sancţiuni, cu aplicarea sancţiunii contravenţionale complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile, la sancţionarea cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni, cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile.
La art. 102 alin. (3) după lit. e) se introduce o nouă literă, lit. f), cu următorul cuprins:
Art. 102 – (3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu -amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier, ori tramvai următoarele fapte: f) nerespectarea regulilor privind depăşirea.”
De asemenea, în cazul condusului unui autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai sub influenţa băuturilor alcoolice, se propune ca sancţiunea complementară a suspendării permisului să se dispună pentru o perioadă de 1 an de zile, pe legislaţia actuală perioada maximă de suspendare fiind de 90 de zile.
După art. 102 se introduce un nou articol, art. 1021, cu următorul cuprins:
Art. 102¹ – Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 1 an de zile săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a faptei de a conduce sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune.”
Al doilea proiect legislativ care completează Codul rutier prevede facilitarea condițiilor de a obține permisul categoria A1 (motociclete) pentru posesorii de permis categoria B, daca aceştia îndeplinesc o serie de criterii cum ar fi: vârsta minimă de 24 ani, deţinere permis categoria B de cel puţin 2 ani şi parcurgerea unui curs practic obligatoriu pe motocicletă categoria A1 de 10 ore.
După litera j) a alineatului (1) al articolului 24¹ se introduce o nouă literă, lit. k), cu următorul cuprins:
,,k) permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile pentru motociclete cu cilindree maximă de 125 cm3, cu puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg (categoria A1), cu condiţia ca deţinătorii permiselor să aibă vârsta minima de 24 de ani împliniţi si permisul categoria B obţinut cu cel puţin doi ani în urmă.“
Dacă vor fi adoptate și în plenul Camerei Deputaților, cele două proiecte vor intra în vigoare imediat după publicare.
Sursă lege start.ro